mowa o pracy – praca w memach – rok 2022 – memy jako graficzne obrazy rzeczywistości - Elżbieta Prucnal-Tumasz

Tekst  opublikowany na stronie mowa o pracy 4 lipca 2023 roku. 

mowa o pracy – praca w memach – rok 2022 – memy jako graficzne obrazy rzeczywistości - Elżbieta Prucnal-Tumasz



Nawet "nie czujesz, że memujesz" ;)

Dziś w mowa o pracy - autorskie memy o pracy. Memy to popularne formy internetowego humoru i rozrywki, stanowią charakterystyczny element kultury cyfrowej. Możemy je określić jako graficzne obrazy rzeczywistości.  Te, które „zyskają uznanie” czytelnika/widza (?),  rozprzestrzeniają się szybko wśród użytkowników Internetu, m.in. za pomocą opcji „lubię to” (na Fb), kliknięcia w „serduszko” na Instagramie, jak również różnych innych formy udostępniania - bezpośrednio ze strony autora/autorki, skopiowanie i publikację na własnej stronie, skopiowanie oryginalnego (cudzego) pomysłu i przedstawianie go w innej szacie graficznej, jako własnego. (Nie poruszam tu tematu praw autorskich treści, chociaż to również bardzo interesujące zagadnienie). 

Memy zazwyczaj składają się z obrazków, zdjęć, GIF-ów lub krótkich filmów, opatrzonych humorystycznym, ironicznym tekstem. Ich celem jest wywołanie uśmiechu, emocji lub innej reakcji u odbiorców np. refleksji ; zwrócenie uwagi na problem lub produkt, zaszokowanie (zaskoczenie lub zgorszenie), zaintrygowanie.

"Dobry" mem pozwala zwiększać zasięg strony, ułatwia pozyskanie nowych obserwatorów, zwiększa rozpoznawalność strony (osoby, marki, produktu, idei, projektu). To doskonały sposób na stworzenie spójnego kontentu bloga, marki, który może stać się wręcz jego wyróżnikiem. Dla niektórych banalny, na granicy kiczu, (tudzież odbierany jako "ale o co chodzi" autorowi), a jednak dzięki swej prostocie i pozostałym cechom, dla przebodźcowanego natłokiem informacji umysłu, może być punktem zainteresowania ("zaczepienia") - pozostania na danej stronie i kontynowanie skrolowania (przeglądania treści). Daje też szansę na chwilowe skoncentrowanie uwagi, następnie zaś na przekierowanie czytelnika na docelowe strony autora (np. artykuł o memach ;). Zgadza się, prawda? :)

Memy stały się bardzo ważną częścią kultury internetowej i są często używane jako sposób na wyrażanie emocji, komentowanie wydarzeń lub po prostu rozbawienie. Ich charakterystyczny styl, humor i łatwość udostępniania sprawiają, że są one popularnym środkiem komunikacji wśród użytkowników Internetu. Często traktowane „z przymrużeniem oka’, mogą nieść również ważne idee społeczne w przystępnej formie, mogą być nośnikiem niepokojów społecznych, różnych form buntu społecznego, pokoleniowego. Bywają również wykorzystywane jako element przemocy w sieci - „hejtu” – stosowane są jako forma ośmieszania, szydzenia, dyskredytowania, odrzucenia konkretnych osób, grup społecznych, idei, projektu, produktu...  

Memy wykorzystują często znane motywy kulturowe, postacie, trendy, wydarzenia lub sytuacje, które są łatwo rozpoznawalne przez społeczność internetową. Odnoszą się do kultury popularnej, polityki, sportu, nauki i wielu innych dziedzin. Tworzone są i udostępniane, w celu komentowania aktualnych wydarzeń lub jako forma satyry. Wykorzystywane są również w marketingu i reklamie. Nawet najprostsza grafika, będąca na granicy wspomnianego kiczu, z niezbyt "wyszukanej' estetyce, o ile zawiera treść, z którą utożsamia się odbiorca lub np. uzna ją za zabawną, interesującą, może osiągnąć duży zasięg.

Charakterystyczną cechą memów jest możliwość ich łatwego, szybkiego rozpowszechniania. Zwiększanie zasięgu może mieć charakter bezpłatny (np. dzięki dużej popularności strony lub wagi tematu, również poprzez udostępnienie postu przez osoby "popularne" (generujące duże zasięgi) oraz płatny (np. kampanie Facebook Ads, Google Ads). W sieci społecznościowej, takiej jak Twitter, Facebook czy Instagram, memy mogą szybko rozprzestrzeniać się dzięki udostępnianiu, tagowaniu i komentowaniu. Często zyskują popularność i stają się „wirusowymi”, co oznacza, że ​​są szeroko rozpowszechniane, w krótkim czasie i docierają do dużej liczby odbiorców sieci internetowej. Jednak zasięgi są uzależnione również od algorytmów , ustawień programów, systemów, za pomocą których są transmitowane. Konkurencyjne firmy mogą ustawić system tak, by zmniejszyć szanse przekierowania na konkurencyjne strony. Sztuczna inteligencja może zmniejszać zasięg postu, tak samo jak działania ludzi np. zgłaszanie postu, jako niezgodnego z polityką strony.

Narracja prowadzona na stronie za pomocą obrazów, krótkich treści może zaciekawić odbiorcę i zachęcić do obserwowania, komentowania, udostępniania. Za pomocą treści zawartych w memach można nawiązywać kontakt - interakcję z obserwatorami / Fanami strony, prowokować do wypowiedzi, weryfikować zainteresowanie tematem, treściami zawartymi na stronie. Zauważycie to w memach, w których bezpośrednio zwracam się do moich czytelników, których serdecznie pozdrawiam i dziękuję : W skrócie: memy dają możliwości... :)

Zapraszam do „lektury” - "zobaczenia" kilku moich memów z 2022 r. (o tematyce pracy i nie tylko), publikowanych na stronie ”mowa o pracy” na Fb: https://www.facebook.com/opracy.  

Elżbieta Prucnal-Tumasz


"Niemal wszystko wydaje się banale w obliczu wojny" Elżbieta Prucnal-Tumasz

Elżbieta Prucnal-Tumasz, praca, mowa o pracy, memy o pracy
Elżbieta Prucnal-Tumasz, praca, mowa o pracy, memy o pracy

"Kiedy słyszysz WOJNA, jedynie czego pragniesz, to pokój": Elżbieta Prucnal-Tumasz

Elżbieta Prucnal-Tumasz, praca, mowa o pracy, memy o pracy

"Kochane zdrowie, po prostu bądź": Elżbieta Prucnal-Tumasz

kontekst: panika na rynku i duże zakupy cukru w sklepach

"Ku pokrzepieniu serc! Tak naprawdę cukier nie krzepi... Stań w kolejce po miód pszczeli ;) Elżbieta Prucnal-Tumasz